Kapitel 7: Markedsføring til læger

Lettjente penge

Hvordan lykkedes det for psykiatere og medicinalfirmaer at overbevise millioner af læger om at ordinere deres kraftige psykoaktive stoffer til et hundrede millioner mennesker?

Indoktrinering af læger begynder ved lægekonferencer – konferencer der ofte betales af medicinalfirmaer.

Respektable tidsskrifter udgiver også undersøgelser skrevet af ghostwriters fra medicinalfirmaerne, som er underskrevet af prominente psykiatere, der er blevet betalt for at sætte deres navn på dem.

Medicinalindustrien bruger nu $22 milliarder om året på markedsføring til læger for at forøge receptudskrivning – forbavsende 90 % af deres markedsføringsbudget.

Som resultat uddeler læger i hele verden psykofarmaka, forsikret af ”eksperterne” indenfor dette område – psykiatere – at det er sikkert og nødvendigt.

Men psykiatere og medicinalfirmaerne fandt hurtigt ud af, at reklamering overfor læger ikke var tilstrækkeligt.

Hvordan kunne de nå deres demografiske mål – slutbrugeren – og få dem ind i lægeklinikkerne og kræve denne medicin?

DOWNLOADS