Fra National Tragedie til Løsning

Efter Germanwing-tragedien greb CCHR Tyskland ind for at ændre regler for luftfart og holde psykiatere ansvarlige.
Fire dage efter Germanwings-ulykken krævede CCHR-demonstranter et svar: Var selvmordspiloten på psykofarmaka?

Den 24. marts 2015 havarerede andenpiloten på Germanwings flyvning 9525 fra Barcelona til Düsseldorf, bevidst sit fly i de franske alper, hvorved han slog alle 150 passagerer om bord ihjel. Andreas Lubitz var på antidepressive midler og det stærke beroligende middel Lorazepam, da han låste kaptajnen ude af cockpittet og tog kontrol over flyet.

Undersøgelser afslørede snart, at Lubitz havde en lang historie med selvmordstendenser og depression, som han havde holdt skjult for sin arbejdsgiver. Hans pilotuddannelse i 2008 blev afbrudt på grund af en ”alvorlig depressiv episode”, men hans psykiater godkendte ham til at fortsætte. Optegnelser viser, at efter Lubitz blev pilot, konsulterede han 40 forskellige læger, fordi han var sikker på, at han var ved at blive blind, og han blev stadig behandlet for depression, angst og panikanfald. Lige forud for styrtet konsulterede Lubitz en psykiater ved Düsseldorf universitetshospital for at få behandling og blev erklæret uarbejdsdygtig.

Men intet af dette var almindeligt kendt i dagene efter nedstyrtningen og, mens landet var rystet over tragedien, og medierne bragte enhver spekulation med hensyn til andenpilotens motiver, spildte CCHR Tyskland ikke tiden, og krævede den virkelige årsag: Lubitz må være offer for stærke psykofarmaka, der har en erklæret bivirkning, ”selvmordstanker”.

Bare fire dage efter nedstyrtningen organiserede CCHR Tyskland og CCHR Østrig en protestdemonstration ved den europæiske psykiatriforening (EPA) i Wien i Østrig. Der var en procession på 400 aktivister, der gik efter en sort bil med en kiste og budskabet ”Til minde om psykiatriens ofre”. De omdelte et flyveblad med titlen ”Selvmordsflyvning efter psykofarmaka”, som i detaljer fortalte om farerne ved psykofarmaka og forlangte, at den tyske psykiater Wolfgang Gaebel, præsident i EPA og leder af det selvsamme psykiatriske hospital i Düsseldorf, hvor Lubitz blev behandlet, besvarede spørgsmålet: Var Lubitz under påvirkning af psykofarmaka, da nedstyrtningen fandt sted?

På EPA-kongressen åbnede CCHR en Psykiatri: Skade og død-vandreudstilling, der var åben for rundvisning i 10 dage, og afslørede de chokerende kendsgerninger om farerne ved psykofarmaka.

CCHR-aktivist og flykaptajn Roland Priester advarede den tyske pilotforening, det føderale agentur for undersøgelse af flyulykker og præsidenten for den tyske føderale luftadministration om de farlige bivirkninger ved psykofarmaka, deriblandt selvmord.

Umiddelbart derefter indgav CCHR Tyskland en strafferetlig anklage hos statsanklageren og Düsseldorfs sundhedsstyrelse mod de psykiatere, der behandlede Lubitz, idet de forlangte, at deres autorisationer blev inddraget.

Lige forud for styrtet konsulterede Lubitz en psykiater ved Düsseldorf universitetshospital for at få behandling og blev erklæret uarbejdsdygtig.

Holdet udarbejdede derefter en hvidbog og sendte den til over 980 lovgivere som støtte for lovgivningstiltag til beskyttelse af offentlig transport mod farerne ved psykiatri, og for at ajourføre straffeloven for at holde psykiatere ansvarlige for forsømmelig adfærd, der fører til dødsfald.

Disse hurtige og koordinerede handlinger fra CCHR Tyskland resulterede i en ændring af den tyske civilluftfarts-lov i juni 2016. Den forbyder piloter, der arbejder for tyske flyselskaber, at lede eller føre et fly under påvirkning af psykofarmaka eller alkohol. Luftfartsmyndighederne skal også grundigt og periodisk teste piloter for disse stoffer for at sikre tryg transport. Loven kræver også opretholdelse af en medicinsk database for at bedømme tyske piloters sundhed.


Downloads
Psykiatri: Gør din verden afhængig af stoffer
GRATIS DOWNLOAD